Kartingklasserna som kallas OK och OK Junior är i grund och botten likvärdiga. Dock finns små

skillnader, exempelvis så får man i OK Junior delta mellan åldrarna 12 – 15 år.

För att få köra i OK-klassen måste man ha fyllt 14 år och denna klass har även ett par mer hästkrafter. Denna klass tävlas det i mest internationellt, men förekommer också i Sverige. För att delta i tävlingar i denna klass internationellt måste man ha licens.

För OK Junior behövs C-licens och för OK behövs en B-licens.

För att kvalificera sig för dessa licenser så finns det vissa kriterier. För en internationell C-licens är kraven att man har en nationell kartinglicens och att man fullföljt 5 tävlingar.

För en internationell B-licens måste man ha kommit som sämst 5: a i riksmästerskap, svenskt mästerskap, nationellt mästerskap eller i en internationell tävling. För att få den nationella licensen som krävs för att få vidare licenser måste man ha gått igenom teoretisk och praktisk utbildning och ha deltagit i 3 tävlingar.

Dessa två klasser går under CIK/FIA: s internationella reglemente.

KF-klasserna

KF är en klass som finns i flera versioner. Det finns KF Junior, KF, KF1, KF2 och KF3.

De är alla internationella klasser.

I klassen KF måste man ha fyllt 15 år för att få deltaga i kartingtävlingar. Karten man kör i KF har ungefär 30 hästkrafter och ett ganska högt effektuttag.

För KF Junior måste man vara mellan 13 – 15 år. De båda klasserna liknar varandra, KF Junior har några hästkrafter mindre och liknande motor fast med en annan cylinder. Annars är de båda klasserna likvärdiga.

KF1 är den högsta internationella tävlingsklassen inom karting och kräver A-licens. En sådan licens fås genom att ha medverkat i en A-final i ett CIK-mästerskap och kommit som sämst 3:a i SM eller annan internationell tävling. Maxhastigheten i KF1 är ungefär 140 km/h.

Den som tävlar i KF1 har ganska höga kostnader för sitt deltagande och att lägga 100 000 dollar om året för att bekosta utrustning som däck, motorer, träning och resor mellan tävlingar är inte ovanligt.

Den brittiske Formel 1 föraren Lewis Hamilton vann Europamästerskapet i KF1 år 2000 fast då hette klassen Formel A. I Sverige tävlas det i KF1 i SM i karting.

KF2 är en internationell tävlingsklass för de som är minst 15 år. Karten är utrustad med elektrisk start och centrifugalkoppling. Motorns varvtal är begränsad till 15 000 rpm. Det är en av de högsta kartklasserna och förekommer både i nationella och internationella mästerskap, med de mest prestigefyllda som EM och VM.

KF3 är också en internationell tävlingsklass för de mellan 13 – 15 års ålder. Även i denna klass vann en idag Formel 1 förare Europamästerskapet, nämligen Sebastian Vettel, och det gjorde han år 2001. Internationellt är KF3 och KF2 ingångsklasser till att få chansen att tävla i KF1. Sedan är KF1 en väg in till andra högre bilsporter som Formel 1, Indycar, Formel 3 och liknande. De flesta som idag tävlar i de högre bilsportklasserna har en bakgrund i kartingtävlingar.