KZ1 är en klass som det internationellt tävlas i, CIK/FIA driver både EM och VM inom klassen. Karten har en 125 cc tvåtaktsmotor med ungefär 45 hästkrafter och en toppfart på dryga 160 km/h. Åldersgränsen är 15 år.

KZ2 liknar KZ1, det är några mindre hästkrafter men toppfarten är ändå hela 160 km/h.

Det som kan skilja KZ2 från KZ1 är växellådan annars är de två klasserna likvärdiga. Växellådan är väldigt viktig då man under ett varv kan komma upp i så många växlingar som 30 – 40 stycken.

Yamaha är en tävlingsklass i karting som körs med 100 cc Yamaha-motorer utan koppling.

Klassen medverkar bland annat i tävlingsserierna MKR och Norrlandscupen.

Yamaha har en åldersgräns på 13 år och är en lämplig klass för nybörjare.

Sport 2000 är en tävlingsklass i karting som helt enkelt döptes efter det år den uppkom, nämligen år 2000. Sport 2000 körs med 125 cc motorer med slirkoppling.

Sport 2000 är tänkt att vara en nybörjarklass för de som är lite äldre, åldersgränsen är nämligen 22 år. Klassen fungerar som både nybörjarklass för de som börjar sent, men är också en klass som lockar många forna elitförare som vill börja köra kart igen.

Toppfarten är cirka 130 km/h och man har 28 hästkrafter med sig ut på banan.

I MKR och Sydsvenska kartingserien förekommer denna klass i tävlingar.

Superkart

En klass inom karting som blivit stor är Superkart.

Åldersgränsen är 18 år och här går det undan, superkartarna har en toppfart på drygt 250 km/h!

Från 0 till 100 km/h tar det mindre än 3 sekunder och att bromsa från 160 km/h ner till går på cirka 2 sekunder. En imponerande kart med andra ord. Superkartarna är en form av racerbil som är dimensionerad som en kart, men med flera egenskaper som är mer förknippade med racerbilar.

Den tydligaste skillnaden mellan en superkart och någon annan form av kart är dess aerodynamiska kroppsegenskaper.

Specialkonstruerade kartmotorer eller motorcykelmotorer med antingen fem eller sexväxlade växellådor används och man får ungefär 90 hästkrafter. Man tävlar i Superkart världen över och CIK/FIA har European Superkart Championship.  Inom Superkartklassen finns det oftast två olika divisioner.

En kart i klassen Superkart

Den sista och äldsta klassen

Till sist kommer den klass som har högst åldersgräns. I klassen Rotax DD2 är åldersgränsen så hög som 32 år.  Rotax DD2 körs i nationella tävlingar och vinnaren i den svenska serien blir direktkvalificerad och får en gratis biljett till den prestigefyllda Rotax Grand Finals som varje år går på olika platser i världen. Rotax DD2 använder fyrhjulsbroms samt en tvåväxlad låda som växlas med paddlar på ratten. Rotaxklasserna är promotionsklasser där tekniska föreskrifter tillhandahålls av Radne Motor AB. aKlassen är en relativt ny klass i Sverige.

Sammanfattningsvis finns det en hel drös av olika klasser med olika åldersgränser och krav, och antagligen finns ännu fler nationella klasser i andra länder än Sverige.

Karting som sport har växt mycket på sistone men fortfarande hör vi inte mycket om det här i Sverige. Kanske har det med att göra de banor som karting körs på här. I vissa andra länder finns det otroliga banor framtagna specifikt för karting där kartarna susar fram i höga farter och där har karting fått en relativt stor publik.

Men oavsett om karting är stort här i Sverige så är det så att många av framtidens stora namn inom bilsport just nu tävlar i karting. Det är där de flesta har börjat och på så sätt är karting en viktigt del i utvecklingen för de personerna.