Inom Karting, som det heter i tävlingssammanhang, så finns det ett antal olika klasser i Sverige. Internationellt finns ytterligare ett par tävlingsklasser, men även ett par av klasserna som finns i Sverige förekommer även internationellt. Några av klasserna är relativt nya klasser medans några har funnits så länge som man tävlat inom karting.

Klasserna går från de allra yngsta på 7 år där det inte är mycket tävling inblandat, utan mest uppvisning, till tävlingsklasser där man kommer upp i hastigheter över 100km/h, den värsta klassen förekommer hastigheter ända upp till 165 km/h.

De olika klasserna

Cadetti är klassen för de allra yngsta, och med det menas 7–10 års ålder. Man drar igång motorn med ett startsnöre och den har centrifugalkoppling. Man tävlar inte i denna klass utan man gör spännande uppvisningar. I karten sitter en Raket 60 motor med 5 hästkrafter. Formel Micro är en klass som det tävlas inom. Motorn är en 85 cc Raket Motor med 6 hästkrafter. Klassen medverkar bland annat i tävlingsserierna MKR (Mellansvenska KartRacingserien) och Norrlandscupen. Man får börja köra Formel Micro vid 8 års ålder och man får ej ha fyllt 14år, dock är det vanligt att man byter klass vid 10 års ålder, det är då man får börja köra Formel Mini. Formel Mini får man köra mellan 10–14 års ålder och det börjar nu gå snabbare, motorn ökar från de dryga 6 hästkrafterna till 10 och man når en topphastighet på runt 90 km/h  Formel Mini, såsom Formel Micro, medverkar i tävlingsserierna MKR och Norrlandscupen. Junior 60-klassen förekommer både i Sverige och internationellt där det är en stor klass. Junior 60-klassen är en klass från 2009 där man får välja motor bland ett par alternativ. För att få tävla i denna klass måste åldern vara mellan 10 – 13 år. Denna juniorklass kommer från Italien och för många ger det en försmak på karting på internationell nivå.  När man sedan fyllt 13 år kan man hoppa över till klassen Junior 125 om man så vill. Från Junior 60 till 125 skiljer det en hel del. Junior 60 har en cylindervolym på 60 cm3 och 11 hästkrafter, medans Junior 125 har en cylindervolym på 125 cm3 och 20 hästkrafter. Man har ett antal motorer att välja mellan på men med motortypen IAME X30 så kan man tävla i serien X30 Challenge som avgörs årligen i Sverige.  Senior 125 är en fortsättningsklass från Junior 125 med en åldersgräns på 15 år. Senior 125 är en ung klass som endast funnits sedan januari 2016. Man får i denna klass mellan 28 – 31 hästkrafter till sitt förfogande, beroende på vilken motor man väljer. Vill man i vara med i X30 Challenge så kan man även till denna typ av kart välja motorn IAME X30. Den populäraste motorn är dock Rotax Max Evo och har 31 hästkrafter. Minimivikt för kart och förare är 167 kilo. Klasserna Rotax Max Junior och Rotax Max är likvärdiga Senior 125 i både fart och köregenskaper.