I Sverige har vi tre stora tävlingsserier i form av Mellansvenska Kartracingserien (MKR), Norrlandscupen och Sydsvenska Karting Champion Cup (SKCC).

Förutom dessa tävlingsserier så anordnas SM årligen.

Mellansvenska KartRacingserien

MKR anordnar tävlingar i karting och år 2017 så tävlas det i sju olika klasser; Formel Micro, Formel Mini, Junior 60, Junior 125, Senior 125, Rotax DD2 och KZ2.

Cadettiklassen förekommer också som utbildningsklass.

Tävlingen består av åtta deltävlingar och av dessa är det sex som kommer vägas in i resultaten sedan. En deltävling körs på två dagar där respektive klass skall köras klar samma dag. De sex bästa totalresultaten från tävlingarna summeras och ger totalpoäng i serien. Vid lika slutpoäng avgör antal 1:a platser, därefter 2:a platser osv, samt i sista hand resultatet i sista deltävlingen.

Norrlandscupen

Norrlandscupens tävlingar 2017 sker i klasserna Formel Micro, Formel Mini, Junior 60, Junior 125, Senior 125 och KZ2. Det är alltså samma klasser som i MKR förutom Rotax DD2.

Även här i Norrlandscupen kör klassen Cadetti som utbildningsklass. Själva avsikten med Cadettiklassen under dessa en eller två dagar som tävlingarna pågår, är att förbereda förarna på tävling och för att gå över till Formel Micro, vilket är klassen man brukar gå över till efter Cadetti.

Deltävlingarna är mellan sju till nio i antalet, det kan variera från år till år beroende på antalet anmälda förare. Klasserna kan också variera.

För att få en slutplacering i Norrlandscupen måste man ha deltagit i minst fyra av deltävlingarna.

Deltävlingarna körs oftast på samma banor varje år i sex olika städer. Det brukar vara Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik, Lycksele, Östersund och 2017 gick finalen i Voullerim vilket ligger fyra mil från Jokkmokk. Kartingbanan i Voullerim är världens nordligaste godkända kartingbana och Norrbottens längsta med sina 1 078 meter.

Sydsvenska Karting Champion Cup

SKCC brukar ha över 850 deltagare på sina tävlingar där det ingår åtta deltävlingar. De åtta tävlingarna körs vanligtvis i Jönköping, Uddevalla, Malmö, Växjö, Kalmar, Kristianstad, Helsingborg och Klippan. Klasserna som ingår är, Formel Micro, Formel Mini, Junior 60, Junior 125, Senior 125, OK Junior, Rotax Max DD2 och KZ2. Åtta klasser alltså, plus Cadetti som utbildningsklass.

Tävlingarna hålls på en helg där de yngre förarna tävlar på lördagen och de äldre förarna på söndagen.

Före tävlingarna ges förarna chansen att känna på banan under två korta träningspass.

Efter träningspassen är det dags för tidskval och varvtiden här avgör vilken placering man får starta i under de kommande två korta kvalificeringsracen. Resultaten av dessa kvalificeringsrace bestämmer vart man får starta under för-finalen som är nästa del i tävlingen. För-finalen är mycket viktig ur den punkt att slutar man sist här får man också börja sist i finalen vilket skulle vara en enorm nackdel. Alla gör här sitt bästa för att få så bra placering man bara kan i den stundande finalen, men även eftersom mästerskapspoäng delas även ut i för-finalen, men mest poäng fås från själva finalen.  Den förare som under årets deltävlingar fått mest mästerskapspoäng blir årets segrare i sin klass.

Dessa tre serier är de som förarna inom karting fokuserar på under året. Vid vissa tävlingar har man chans att vinna finalplatser till europeiska tävlingar vilket självklart skulle vara ett stort lyft i karriären. Sedan serierna börjades har antalet banor och deltagande växt stadigt.