Gokart som egentligen heter karting är en bilsport som körs på en asfalterad bana, bilarna som används kallar man för kart. En kart får inte köras på allmänna vägar men kräver inte heller ett körkort. Man får börja köra karting från sex års ålder. Att förbereda sig inför en tävling i gokart kräver en hel del träning, upplägget kan se lite olika ut men i stora drag innebär det följande typ av träning. Precis som med många andra sporter kräver karting tid och upprepning, att köra mycket är avgörande för att kunna förbättra sina resultat. Många klubbar inom karting kräver ett medlemskap innan man får nyttja banorna för egen träning.

Utöver medlemskap krävs det en förarlicens som man får efter en avklarad förarutbildning, det flesta klubbar i Sverige håller i förarutbildningar. Förarutbildningen går igenom vad alla olika flaggor betyder, hur man startar i gokart och mycket mer. När detta är på plats är det dags att skaffa sig en kart. Försöka att hitta en som tävlade året innan då denna borde gå igenom en besiktning. Kontrollera även ramverket efter större skador eller sprickor. Vid träningen finns det oftast ett antal banregler att följa som de respektive klubbarna sätter, det är viktigt att respektera dessa. Under ett träningspass behöver man kunna vad det olika flaggorna betyder. En röd flagga betyder att tävlingen är tillfälligt stoppad, svart flagga betyder att föraren måste stanna på grund av ett utfört fel.

Svart flagga med orange cirkel betyder att föraren behöver köra in i depån på grund av ett tekniskt fel. Svartvit flagga betyder att föraren inte följer reglerna och får därmed en varning. Svartvitrutig flagga betyder att loppet är klart och alla förare kan stanna. Gul flagga betyder att en olycka har skett och alla förare måste sakta ner och får inte köra om någon.

Så blir du en bättre gokart-förare

Så blir du en bättre gokart-förare

Karting är fysiskt krävande för armarna och oftast orkar man bara köra korta set. För att förbättra prestationen på banan bör man styrketräna överkroppsstyrka en till två gånger per vecka. Bra överkroppsövningar att göra är, armhävningar, dips och olika övningar med skivstång och vikter. Förutom fysisk träning skall även bilen tas hand om, det vill säga, däcken skall bytas ofta beroende på slitage men även däckkvalité. Man bör även lämna in bilen på service några gånger per år. Utöver att vårda sig själv och sin kart så måste man ta hand om sin skyddsutrustning. Se till att hjälmen inte har några sprickor och att skorna är hela och inte har några större förslitningar.

När man tränat tillräckligt många varv och tillfällen på sin lokala bana är det dags att anmäla sig till en tävling. Det kan vara bra att endast medverka i tävlingar när förståelse för bilens begränsningar vid olika kurvor och underlag är uppnådd. Så att eventuella olyckor kan undvikas. Ibland inträffar det otänkbara och en förare skadar sig riktigt illa, ibland till och med så pass illa att dödsfall inträffar. Så var försiktig där ute i träningsbanorna och glöm inte bort att ha kul.